Hand

FAQ

Het antwoord op al je prangende vragen.

Staat je antwoord er niet bij? Neem contact op via het formulier.

Cilindersloten en technische termen
Wat is een cilinderslot?
Een cilinderslot is een bepaald type slot. Een cilinderslot bestaat uit een cilinder en een behuizing. Er bestaan ook andere typen sloten, maar cilindersloten komen het vaakst voor bij woonhuizen.
Wat is een cilinder?
Een cilinder is het onderdeel van het cilinderslot waar je de sleutel in steekt. Het is een ‘los’ element, je kunt het dus los vervangen zonder de rest van het slot te hoeven losmaken. Bij Keycycle vervang je dit onderdeel!
Wat betekent gelijksluitend?
Bij gelijksluitende cilinders werken alle sloten met dezelfde sleutel. Je kan dan bijvoorbeeld de voor- en achterdeur met dezelfde sleutel open maken.
Wat is een certificaat?
Bij sommige cilinders hoort een certificaat. Dit is een pasje dat je mogelijk hebt ontvangen bij het kopen van je sloten of bij de overdracht van je huis. Zonder dit pasje mag je geen sleutels bijbestellen of kopiëren.
Wat bedoelen jullie met Lengte binnen/buiten?
Een cilinder heeft twee maten, die je meet vanaf het boutgat. Deze maten hoeven niet hetzelfde te zijn! Let bij het invullen op welke kant naar de binnenkant van je huis wijst (Binnen) en welke kant naar buiten wijst (Buiten).
Wat is SKG?
SKG is een keurmerk dat aangeeft hoe veilig je sloten zijn. Hoe meer sterren, hoe veiliger. Het aantal sterren van je cilinder, staat op de cilinder zelf. Als er niets op staat, heeft deze geen SKG keurmerk.
Vervangen Cilinders
Hoe vervang ik zelf mijn cilindersloten?
Als je om veiligheidsredenen je cilinderslot wilt vervangen, hoef je alleen de cilinder te vervangen. In de meeste gevallen is dat heel simpel. Bekijk deze instructievideo maar. Stapsgewijs:
  • Draai de bout aan de zijkant van je deur met een schroevendraaier eruit, daarmee komt de cilinder los te zitten.
  • Steek je sleutel in de cilinder, draai hem een klein stukje en morrel en trek net zo lang (zachtjes!) aan de cilinder tot deze uit het slot schuift.
  • Steek de nieuwe cilinder met sleutel in het slot, draai de sleutel en trek hem eruit.
  • Schroef de bout weer vast.
Mijn deur heeft een veiligheidsbeslag, hoe moet ik nu de cilinders eruit halen?
Gewoon beslag kan je laten zitten als je de cilinder eruit haalt. Maar bij veiligheidsbeslag zit het beslag over de cilinder heen en dan lukt dat niet. Schroef in dat geval eerst het veiligheidsbeslag van je deur, vervang daarna de cilinder en plaats daarna het beslag weer terug.
Ik krijg mijn cilinders niet uit / in de deur, wat nu?
Heeft je slot een cilinder, heb je geen veiligheidsbeslag - of heb je deze al losgehaald - en krijg je de cilinder nog niet uit de deur?
  • Zorg dat het palletje van de cilinder niet uitsteekt. Door de sleutel in de cilinder een beetje te draaien, draai je het palletje ‘in’ de cilinder waardoor je deze los kunt krijgen.
  • Probeer eens je cilinder er langs de andere kant van de deur uit / in te krijgen, soms gaat dat gemakkelijker.
  • Soms zit het beslag net voor het cilindergat. Het helpt dan om de bouten waar het beslag mee vast zit een klein beetje losser te draaien. Een millimeter schuiven is soms al genoeg!
  • Soms is het slot niet helemaal goed gemonteerd en moet het hele beslag worden verwijderd en opnieuw geplaatst.
  • Lukt het nog steeds niet? Maak een foto waarop duidelijk te zien is wat het probleem is en stuur die naar support@keycycle.nl.
Kunnen jullie onze nieuwe cilinders komen installeren?
We hebben geen installatieservice. In de meeste gevallen is dit ook helemaal niet nodig. Het enige dat je nodig hebt zijn je eigen handen en een schroevendraaier! Mocht het toch niet lukken, dan adviseren we je een lokale slotenmaker in te schakelen.
Verkopen
Ik heb nog cilinders liggen, kan ik die aan jullie verkopen?
Jazeker! Onder bepaalde voorwaarden kan dat:
  • Je hebt minimaal 2 cilinders die gelijksluitend zijn
  • De cilinders moeten SKG 2 of 3 zijn
  • Ze moeten in goede staat zijn; geen roest of schade en soepel open kunnen draaien.
Hoe doe ik dat?
Volg de stappen die hier staan.
Veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid
Krijg ik altijd gebruikte cilinders opgestuurd?
Wij leveren jou natuurlijk het liefste de gebruikte cilinders die door andere klanten zijn ingestuurd. Dat is wel zo goed voor het milieu. Maar om te zorgen dat we altijd je bestelling kunnen leveren, hebben we ook een contract met een leverancier van nieuwe cilinders, en hebben we altijd een kleine voorraad van nieuwe cilinders liggen.
Kan ik zelf kiezen of ik nieuwe of gebruikte cilinders wil?
Onze missie is om grondstoffenverbruik en de afvalberg te verkleinen. Als het dus kan, sturen we je altijd gebruikte cilinders. Alleen als we deze niet op voorraad hebben, sturen we je nieuwe. Je kunt dat niet zelf kiezen.
Hoe bepalen jullie of ingestuurde cilinders nog goed zijn?
We controleren de cilinders en sleutels op een aantal kenmerken. We kijken daarbij naar schade en naar slijtage en maken ze goed schoon. We vergelijken de cilinders ook met wat je hebt opgegeven en of dit overeenkomt. We checken of je cilinder een certificaat heeft en of je deze hebt meegestuurd. Tot slot kijken we of de cilinders nog voldoen aan de huidige veiligheidsstandaarden. Als er iets niet in orde is met je ingestuurde cilinders, dan krijg je mogelijk minder geld terug en dan krijg je daar een bericht over van ons.
Wat doen jullie als een cilinder niet meer goed is?
Dan brengen we deze niet meer in roulatie. We hebben een afspraak met een grondstoffenverwerker en recyclen daar alle cilinders en sleutels die we niet meer goed genoeg achten om gebruikt te worden.
Hoe waarborgen jullie mijn veiligheid?
Op veel verschillende manieren. Onze website is gebouwd door internet security experts en getest door ethische hackers. We vragen je niet je eigen adres op te geven, om te voorkomen dat een pakketje met je nieuwe sloten en sleutels kan worden onderschept. Maar mocht je niet anders kunnen, dan zorgen wij er ook voor in onze database dat we jouw adresgegevens niet koppelen aan informatie over jouw sloten en sleutels. Al onze medewerkers voldoen aan strenge gedragsregels en hebben een VOG overhandigd. Bovendien hebben we erkend beveiligingsadviseurs voor het Politiekeurmerk in dienst. Op deze manier is jouw slotenwissel helemaal veilig.
Website en product support
Ik krijg een foutmelding op de website. Wat moet ik nu doen?
Oei, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kan je het nog eens proberen? Gaat het nog steeds mis, laat ons dan graag weten waar het precies fout ging en wat voor foutmelding je kreeg via support@keycycle.nl of het contactformulier. Als het hierdoor niet lukt om je bestelling te plaatsen, nemen we graag contact met je op om je bestelling door te voeren.
Ik heb een type cilinder nodig dat ik niet kan selecteren op jullie website. Kan dat?
Vermoedelijk wel. Neem graag via email (support@keycycle.nl) of het contactformulier contact met ons op, dan helpen we je verder!
Ik wil meerdere cilinders in mijn huis ruilen, maar ze zijn niet gelijksluitend. Kan dat?
Op dit moment wisselen we alleen sets van gelijksluitende cilinders. Wat je wel kunt doen, is ons 1 van je cilinders sturen en aangeven dat je er meer terug wilt krijgen. En stuur ons heel graag een mailtje op support@keycycle.nl om aan te geven wat je mist in onze dienst. Wij blijven deze verbeteren en hebben daarvoor jouw feedback hard nodig.
Ik wil na mijn bestelling extra sleutels laten bijmaken. Doen jullie dat ook?
Heb je een certificaat bij je cilinders? Dan kunnen we daarmee sleutels voor je bijmaken. Neem contact met ons op via de email (support@keycycle.nl) of via het contactformulier, dan helpen we je verder!
Ik heb een ander slot / veiligheidsbeslag / alarmsysteem / iets anders nodig. Leveren jullie die ook?
Nee. We verkopen alleen cilinders en de bijbehorende sleutels.
Bestellen en betalen
Kan ik mijn bestelling nog wijzigen nadat ik heb betaald?
Als we de verzending nog niet hebben verstuurd, is dit nog mogelijk. Als je dus een foutje hebt gemaakt in je bestelling, neem dan zo gauw mogelijk contact met ons op via ons contactformulier of via de mail.
Mijn betaling is mislukt, wat nu?
Je bestelling wordt pas verwerkt als de betaling gelukt is. Probeer het dus opnieuw of neem contact met ons op via ons contactformulier of via de mail.
Ik heb nog geen bevestingingsmail ontvangen!
Als de betaling gelukt is, is de bestelling goed doorgekomen. Kijk in de spamfilter van je email inbox of de email daar zit. Kan je de email niet vinden en wil je het zeker weten? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of via de mail.
Hoe werkt de betaling en de vergoeding?
In eerste instantie betaal je ons de nieuwprijs van wat je besteld hebt, plus de wissel. Zo snel mogelijk nadat je je oude cilinders naar ons hebt gestuurd, maken we je de vergoeding over. Zodat je uitkomt op een netto betaling van alleen de wisselprijs, 50 euro, plus de kale kostprijs voor eventuele upgrades of extra sleutels of cilinders. Op die manier lopen wij geen risico en kunnen we de wisselkosten laag houden.
Wanneer kan ik mijn vergoeding verwachten?
Binnen 14 dagen nadat je ons jouw cilinders hebt verstuurd, maken wij je geld over.
Verzenden
Waarom adviseren jullie om de cilinders niet naar mijn huis te laten sturen?
Om veiligheidsredenen adviseren we je om niet je nieuwe cilinders naar je eigen huis te laten sturen. Je kunt het beste gebruik maken van een afhaalpunt van PostNL, het adres van je werk of van een vriend. Hoewel de kans klein is, bestaat er immers de mogelijkheid dat je pakje wordt onderschept en dat een boef je sleutel kopieert. Als je de cilinders naar een ander adres hebt laten sturen, dan heeft de boef niets aan die sleutel, omdat hij niet weet bij welke deur hij hoort.
Hoe stuur ik jullie mijn cilinders op?
In ons pakketje met je nieuwe cilinders zit een verzendlabel. Je stopt jouw cilinders, sleutels en eventueel certificaat in de doos die wij je gestuurd hebben en plakt daar dit etiket op. Ons adres staat daar al op. Je levert het pakketje in bij PostNL zonder iets te betalen. Als wij je pakketje ontvangen hebben, krijg je een bericht van ons.
Wat is jullie verzendtijd?
We leveren altijd zo snel mogelijk, binnen een paar dagen. Houd je email in de gaten, we sturen je een bericht als we je pakketje verstuurd hebben!
Verzenden jullie ook buiten Nederland?
Vooralsnog leveren we alleen binnen Nederland. Woon je buiten Nederland en zou je gebruik willen maken van onze dienst? Laat het ons weten via ons contactformulier of via de mail, zodat wij onze dienst kunnen verbeteren!
Kan ik ook afhalen/langsbrengen?
Op dit moment werken we alleen met verzenden, niet met afhalen.
Retouren
Wat zijn jullie retourvoorwaarden?
  • Op de meeste van onze cilinders heb je een herroepingsrecht van 14 dagen. Je kunt dan binnen 14 dagen nadat je ons pakketje ontvangen hebt deze retour sturen en dan krijg je van ons je geld terug.
  • Op een deel van onze producten zit een uitzondering: als je iets hebt besteld dat wij of onze leverancier op maat moet maken, dan geldt dit als maatwerk en dit kan je niet retour sturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan cilinders met speciale wensen (een niet standaard maat of een paniekfunctie) of extra sleutels.
Hoe stuur ik de cilinders retour?
  • Meld binnen 14 dagen na ontvangst van je cilinders aan ons dat je deze retour wilt gaan sturen door ons een mailtje te sturen met daarin vermelding van je bestelnummer. Wij laten dan weten of het herroepingsrecht op deze bestelling geldt of niet.
  • Stuur na het aanmelden van je retourzending binnen 14 dagen je bestelling retour in de originele doos. De verzendkosten zijn voor je eigen rekening. Stuur het pakketje naar:
    Keycycle B.V.
    Donauweg 10
    1043 AJ Amsterdam
  • Na ontvangst van het pakketje, storten wij je aankoopbedrag terug op je rekening.

Ja, ik wil mijn sloten vervangen!